Werkwijze

Voordat je met iemand gaat samenwerken, is het fijn om te weten hoe die samenwerking eruit gaat zien. Daarom geef ik je hieronder een inkijkje in mijn proces. Aangezien ik een hoop verschillende dingen creëer, ziet elk project er wel weer anders uit. Maar onderstaande vijf fases komen bijna altijd wel, in meer of mindere maten, aan bod in een project.

Onderzoek en analyse

Als ik iets ga ontwerpen moet ik alle ins -en outs van het bedrijf weten, maar ook wie de doelgroep is, welk doel het ontwerp gaat hebben en waar het gebruikt gaat worden. Ik heb een aantal tools ontwikkeld om deze informatie in kaart te brengen. Maar niks werkt zo goed als een goed gesprek met een kop koffie of thee. Ik houd daarom ook altijd graag een kennismaking / brainstorm sessie. Dit kan fysiek of via Skype/Zoom/Teams/etc. Tijdens dit gesprek nemen we ook de tools door die je hebt moeten invullen. Zo weet ik of ik alles goed heb begrepen en kan ik nog doorvragen op bepaalde zaken.

Experimenteren

Dit is voor mij misschien wel de leukste fase. Zodra ik alle informatie verzameld heb, en een goed beeld heb van wat er gemaakt moet worden, ga ik met het creëren aan de slag. Ik ga aan de slag met hiërarchie, dus wat is de prioriteit in de informatie die verteld moet worden. Hoe ga ik het ontwerp verdelen. Ik ga schetsen maken. Ik ga met verschillende materialen aan de slag. Ik ga met kleuren en typografie experimenteren. Dit alles in de kaders die ik heb gekregen uit de onderzoeks -en analyse fase. Maar binnen die kaders zoek ik de grenzen op. Ik probeer een hoop verschillende dingen uit totdat ik bij één, twee of drie ontwerpen uitkom die het beste werken.

Experimenteren

Dit is voor mij misschien wel de leukste fase. Zodra ik alle informatie verzameld heb, en een goed beeld heb van wat er gemaakt moet worden, ga ik met het creëren aan de slag. Ik ga aan de slag met hiërarchie, dus wat is de prioriteit in de informatie die verteld moet worden. Hoe ga ik het ontwerp verdelen. Ik ga schetsen maken. Ik ga met verschillende materialen aan de slag. Ik ga met kleuren en typografie experimenteren. Dit alles in de kaders die ik heb gekregen uit de onderzoeks -en analyse fase. Maar binnen die kaders zoek ik de grenzen op. Ik probeer een hoop verschillende dingen uit totdat ik bij één, twee of drie ontwerpen uitkom die het beste werken.

Concept

Uit de experiment fase zijn één of meerdere concepten ontstaan. Deze concepten stuur ik naar je op. In sommige gevallen maak ik ook een aantal mock-ups. Een mock-up is een soort prototype. Bijvoorbeeld in het geval van een logo ontwerp project, plaats ik het logo op een stapeltje visitekaartjes. Of in het geval van een magazine project, plaats ik de cover op een afbeelding van een magazine. Op deze manier krijg je een beter beeld hoe het ontwerp gaat ‘leven in het echt’.

Feedback

Deze concepten gaan we samen bespreken. In het geval van meerdere concepten kun je ook aangeven dat je bijvoorbeeld een combinatie wilt zien van concept één en concept twee. Of misschien heb je al een favoriet, dat is natuurlijk ook prima! Vanaf de conceptfase (ronde één) werk ik nog met twee feedbackrondes. Dit houdt dus in: je ontvangt de concepten en deze gaan we bespreken. Aan de hand van ons overleg ga ik aan de slag en ontwikkel ik nieuwe concepten (ronde twee). Hier geef je feedback op. Deze feedback verwerk ik en ik lever een aangepaste versie aan (ronde drie). Ook hier geef je feedback op en met deze feedback ontwikkel ik de definitieve ontwerpen.

Feedback

Deze concepten gaan we samen bespreken. In het geval van meerdere concepten kun je ook aangeven dat je bijvoorbeeld een combinatie wilt zien van concept één en concept twee. Of misschien heb je al een favoriet, dat is natuurlijk ook prima! Vanaf de conceptfase (ronde één) werk ik nog met twee feedbackrondes. Dit houdt dus in: je ontvangt de concepten en deze gaan we bespreken. Aan de hand van ons overleg ga ik aan de slag en ontwikkel ik nieuwe concepten (ronde twee). Hier geef je feedback op. Deze feedback verwerk ik en ik lever een aangepaste versie aan (ronde drie). Ook hier geef je feedback op en met deze feedback ontwikkel ik de definitieve ontwerpen.

Definitief!

En dan zijn we er! Het definitieve ontwerp is af. Je ontvangt van mij het bestand in de juiste aanleverspecificaties. Wat dat zijn hangt af of het voor digitaal gebruik is of dat het gedrukt moet worden. Maar dat hebben we bij stap één al besproken ;-). Bij een logo ontwerp ontvang je van mij verschillende bestanden voor zowel drukwerk als digitaal gebruik. Daarnaast ontvang je nog een document waarin de kleurcodes en lettertypes staan. In het geval van een huisstijl ontwerp ontvang je van mij ook een huisstijlgids. Hierin staat hoe de huisstijl gebruikt moet worden, zodat deze in al je uitingen consistent ingezet wordt.

“Gemakkelijke partij om mee te werken. Begrijpen direct wat de bedoeling is en denken goed mee in de opdracht. Buiten dat erg tevreden met de snelheid en kwaliteit van de concepten die tussentijds opgeleverd worden.”

Rogier Tjeenk Willink
Commercieel manager, Dun Yong Food Services

Charlotte kan goed een idee omzetten tot een grafisch beeld. Ze is flexibel en denkt graag met je mee en zet zich voor de 100% in om samen tot een prachtig resultaat te komen. Ik vond de samenwerking erg prettig en krijg veel positieve reacties op het logo, flyers en poster.

Linda Holman
Eigenaresse, Little Guru Yoga

“Het was fijn samenwerken met Charlotte. Ze hield mij goed op de hoogte van de vorderingen en wist mijn ideeën mooi uit te werken in haar ontwerpen. De reacties van mijn collega op het boekje zijn alleen maar zeer lovend! Een pluim voor Charlotte!

Fafany Koopmans
Coördinator NME, Zorgboerderij De Mikkelhorst

“Charlotte heeft voor Inza’s pop up in Locals de menukaart ontworpen. Het was fijn om met haar samen te werken omdat ze met je mee denkt en verschillende opties aandraagt. Professioneel, creatief, meedenkend zijn de woorden die bij haar passen. Het resultaat was een leuke, mooie, lieve menukaart passend bij de locatie en Inza’s Seoulkitchen!”

Inja Koelemeijer
Eigenaresse, Inza’s Seoulkitchen

“Charlotte is erg pro-actief en veelzijdig. Door deze karaktereigenschappen weet Charlotte je bedrijf te verbeteren op meerdere vlakken. Daarnaast heeft Charlotte ons goed geholpen met het ontwerpen van vele flyers. Door het snelle handelen werd het voor ons mogelijk om onze campagnes snel te lanceren!”

Nicky Wolfs
International Marketing Coordinator, ICL-SF

“Zeer tevreden over de samenwerking met Charlotte. Zowel het ontwerp van de animatie voor onze website als de pop-up kubus en de jaarlijkse bureaukalender. Ik kijk ernaar uit om dit jaar weer nieuwe ontwerpen met haar op te pakken!”

Aïcha Amchich
Commercieel directeur, Financium

“Al enkele jaren werken wij samen met Charlotte, Dots & Lines, voor onze magazines en prijslijsten. Haar ideeën, lay-outs, afwerkingen en meedenken, maakt het voor ons mogelijk haar veelal de vrije hand te geven. Prettig, professioneel, kortom een fantastische samenwerking!”

Greg van Eenennaam
Manager, Larson-Juhl

Huisregels:

Ik heb een aantal standaard regels waar ik mee werk. Om miscommunicatie te voorkomen, lees deze goed door:

  • Ik werk altijd met een 50% vooruitbetaling. Samen met de offerte stuur ik een factuur met deze 50% toe. Zodra deze is voldaan ga ik aan de slag! De factuur met de resterende 50% ontvang je van mij zodra je de definitieve bestanden hebt ontvangen.
  • Zoals hierboven ook al besproken, werk ik met een conceptronde en daarna nog twee feedbackrondes. Vaak hebben we hier voldoende aan. Mocht het toch voorkomen dat er meer feedbackrondes nodig zijn, dan reken ik hiervoor meerwerk en hanteer ik mijn uurtarief. Uiteraard verwittig ik je hier van tevoren over en maken we hier afspraken over zodat je niet voor verassingen komt te staan.
  • Op alles dat ik creëer heerst het auteursrecht. Hier kunnen we uiteraard afspraken over maken. Wil je hier meer over weten, neem gerust contact met me op! Hier vind je goede informatie over auteursrecht, het waarom van auteursrecht en hoe het precies in elkaar zit.
  • Ik hanteer Algemene Voorwaarden. Deze kun je hier lezen. Ik vind het erg belangrijk dat er vertrouwen is tussen mij en mijn klanten. Is iets dus niet helemaal duidelijk, neem gerust contact met me op!

Zie je een samenwerking wel zitten? Vraag een offerte op:

6 + 2 =