Werkwijze
Voordat je met iemand gaat samenwerken, is het fijn om te weten hoe die samenwerking eruit gaat zien. Daarom geef ik je hieronder een inkijkje in mijn proces. Aangezien ik een hoop verschillende dingen creëer, ziet elk project er wel weer anders uit. Maar onderstaande vijf fases komen bijna altijd wel, in meer of mindere maten, aan bod in een project.

Onderzoek en analyse
Als ik iets ga ontwerpen moet ik alle ins -en outs van het bedrijf weten, maar ook wie de doelgroep is, welk doel het ontwerp gaat hebben en waar het gebruikt gaat worden. Ik heb een aantal tools ontwikkeld om deze informatie in kaart te brengen. Maar niks werkt zo goed als een goed gesprek met een kop koffie of thee. Ik houd daarom ook altijd graag een kennismaking / brainstorm sessie. Dit kan fysiek of via Skype/Zoom/Teams/etc. Tijdens dit gesprek nemen we ook de tools door die je hebt moeten invullen. Zo weet ik of ik alles goed heb begrepen en kan ik nog doorvragen op bepaalde zaken.

Experimenteren
Dit is voor mij misschien wel de leukste fase. Zodra ik alle informatie verzameld heb, en een goed beeld heb van wat er gemaakt moet worden, ga ik met het creëren aan de slag. Ik ga aan de slag met hiërarchie, dus wat is de prioriteit in de informatie die verteld moet worden. Hoe ga ik het ontwerp verdelen. Ik ga schetsen maken. Ik ga met verschillende materialen aan de slag. Ik ga met kleuren en typografie experimenteren. Dit alles in de kaders die ik heb gekregen uit de onderzoeks -en analyse fase. Maar binnen die kaders zoek ik de grenzen op. Ik probeer een hoop verschillende dingen uit totdat ik bij één, twee of drie ontwerpen uitkom die het beste werken.
Experimenteren
Dit is voor mij misschien wel de leukste fase. Zodra ik alle informatie verzameld heb, en een goed beeld heb van wat er gemaakt moet worden, ga ik met het creëren aan de slag. Ik ga aan de slag met hiërarchie, dus wat is de prioriteit in de informatie die verteld moet worden. Hoe ga ik het ontwerp verdelen. Ik ga schetsen maken. Ik ga met verschillende materialen aan de slag. Ik ga met kleuren en typografie experimenteren. Dit alles in de kaders die ik heb gekregen uit de onderzoeks -en analyse fase. Maar binnen die kaders zoek ik de grenzen op. Ik probeer een hoop verschillende dingen uit totdat ik bij één, twee of drie ontwerpen uitkom die het beste werken.


Concept
Uit de experiment fase zijn één of meerdere concepten ontstaan. Deze concepten stuur ik naar je op. In sommige gevallen maak ik ook een aantal mock-ups. Een mock-up is een soort prototype. Bijvoorbeeld in het geval van een logo ontwerp project, plaats ik het logo op een stapeltje visitekaartjes. Of in het geval van een magazine project, plaats ik de cover op een afbeelding van een magazine. Op deze manier krijg je een beter beeld hoe het ontwerp gaat ‘leven in het echt’.

Feedback
Deze concepten gaan we samen bespreken. In het geval van meerdere concepten kun je ook aangeven dat je bijvoorbeeld een combinatie wilt zien van concept één en concept twee. Of misschien heb je al een favoriet, dat is natuurlijk ook prima! Vanaf de conceptfase (ronde één) werk ik nog met twee feedbackrondes. Dit houdt dus in: je ontvangt de concepten en deze gaan we bespreken. Aan de hand van ons overleg ga ik aan de slag en ontwikkel ik nieuwe concepten (ronde twee). Hier geef je feedback op. Deze feedback verwerk ik en ik lever een aangepaste versie aan (ronde drie). Ook hier geef je feedback op en met deze feedback ontwikkel ik de definitieve ontwerpen.
Feedback
Deze concepten gaan we samen bespreken. In het geval van meerdere concepten kun je ook aangeven dat je bijvoorbeeld een combinatie wilt zien van concept één en concept twee. Of misschien heb je al een favoriet, dat is natuurlijk ook prima! Vanaf de conceptfase (ronde één) werk ik nog met twee feedbackrondes. Dit houdt dus in: je ontvangt de concepten en deze gaan we bespreken. Aan de hand van ons overleg ga ik aan de slag en ontwikkel ik nieuwe concepten (ronde twee). Hier geef je feedback op. Deze feedback verwerk ik en ik lever een aangepaste versie aan (ronde drie). Ook hier geef je feedback op en met deze feedback ontwikkel ik de definitieve ontwerpen.


Definitief!
En dan zijn we er! Het definitieve ontwerp is af. Je ontvangt van mij het bestand in de juiste aanleverspecificaties. Wat dat zijn hangt af of het voor digitaal gebruik is of dat het gedrukt moet worden. Maar dat hebben we bij stap één al besproken ;-). Bij een logo ontwerp ontvang je van mij verschillende bestanden voor zowel drukwerk als digitaal gebruik. Daarnaast ontvang je nog een document waarin de kleurcodes en lettertypes staan. In het geval van een huisstijl ontwerp ontvang je van mij ook een huisstijlgids. Hierin staat hoe de huisstijl gebruikt moet worden, zodat deze in al je uitingen consistent ingezet wordt.
Huisregels:
Ik heb een aantal standaard regels waar ik mee werk. Om miscommunicatie te voorkomen, lees deze goed door:
- Ik werk altijd met een 50% vooruitbetaling. Samen met de offerte stuur ik een factuur met deze 50% toe. Zodra deze is voldaan ga ik aan de slag! De factuur met de resterende 50% ontvang je van mij zodra je de definitieve bestanden hebt ontvangen.
- Zoals hierboven ook al besproken, werk ik met een conceptronde en daarna nog twee feedbackrondes. Vaak hebben we hier voldoende aan. Mocht het toch voorkomen dat er meer feedbackrondes nodig zijn, dan reken ik hiervoor meerwerk en hanteer ik mijn uurtarief. Uiteraard verwittig ik je hier van tevoren over en maken we hier afspraken over zodat je niet voor verassingen komt te staan.
- Op alles dat ik creëer heerst het auteursrecht. Hier kunnen we uiteraard afspraken over maken. Wil je hier meer over weten, neem gerust contact met me op! Hier vind je goede informatie over auteursrecht, het waarom van auteursrecht en hoe het precies in elkaar zit.
- Ik hanteer Algemene Voorwaarden. Deze kun je hier lezen. Ik vind het erg belangrijk dat er vertrouwen is tussen mij en mijn klanten. Is iets dus niet helemaal duidelijk, neem gerust contact met me op!